Rianne van Dijck

Rianne van DijckJournalist/eindredacteur

Rianne van Dijck
  • Fotografie
  • Beeldende kunst
  • Achtergrond
  • Eindredactie
  • Fotosalon
  • Contact
  • Over Rianne van Dijck
februari 28, 2015 / NRC Handelsblad / Myoung Ho Lee, Tree#7 (2006)
Myoung Ho Lee

Bomen die poseren

Als supermodellen staan ze te poseren, de bomen van Myoung Ho Lee. De stam fier rechtop, de takken als armen.

Als supermodellen staan ze te poseren, de bomen van Myoung Ho Lee. De stam fier rechtop, de takken als armen. De Zuid-Koreaanse Myoung Ho Lee (1975) fotografeert al jaren solitaire bomen in hun landschap. In verschillende seizoenen (met winterse sneeuw, kaal na de herfst, in volle glorie in de zomer) en op verschillende tijdstippen van de dag (met rood avondlicht, in fris ochtendgloren, in een donkere nacht). Hij isoleert de boom door er een enorm canvas doek achter te spannen.

In principe doet Lee met bomen wat Richard Avedon deed met mensen: zoek een bijzonder exemplaar, hang er een wit doek achter en haal hem zo uit zijn context. Maar Lee doet het weer net iets anders: zijn beelden laten ook het landschap eromheen zien. Hij speelt een spel met echt en onecht, met natuur die er gewoon ‘is’ maar die ook continu verandert door ingrepen van de mens.

Dat is het conceptuele deel van het werk van Lee. Dat andere is puur esthetisch. Lee is niet de eerste die gegrepen is door de soms overweldigende schoonheid van bomen. Dürer, Rembrandt, Cézanne, Van Gogh, Le Gray, Strand, Adams, Cartier-Bresson – bij allemaal vinden we wel ergens die speciale eik, esdoorn, den of wilg. Bij sommigen is die machtig en majestueus, bij anderen poëtisch of abstract.

 

Lees ook

februari 24, 2015 / NRC Handelsblad / Ad Nuis: Gezondheidsbad
Ad Nuis

Poëzie in Azerbajdzjan

Ad Nuis fotografeerde in Azerbeidzjan langs de oliepijplijn die loopt van Bakoe  via Tbilisi in Georgië naar Ceyhan in Turkije. Op zoek naar de verlaten olievelden en de onttakelde olie-installaties uit de Sovjet-tijd. En naar de nieuwe rijkdom die de olie het land had gebracht.

februari 24, 2015 / NRC Handelsblad / Pentti Sammallahti, Solovki, White Sea, Russia, 1992
Pentti Sammallahti

Liefde voor de Russische natuur

Sammallahti houdt van regen en sneeuw, van duisternis en van de fletse stralen van een opkomende zon die door het zware wolkendek schijnen na een ijskoude, doorwaakte nacht.

mei 22, 2016 / NRC / Joe and Fanny Carr, Mose Harmon, and Bill and Julia Harlan 1930 C Mike Disfarmer courtesy of the Edwynn Houk Gallery New York
Mike Disfarmer

Een anonieme ambachtsman

De Amerikaanse Mike Disfarmer (1884-1959) fotografeerde tussen 1915 en 1959 de inwoners van het plattelandsdorp Heber Springs. De prachtige vintage prints hangen nu in Foam.

februari 24, 2015 / NRC Handelsblad / Nobuyoshi Araki: Sentimental Journey/Winter Journey, 1971/1990
Araki

Araki toont melancholische kant

In de tentoonstelling Ojo Shashu – Photography for the Afterlife: Alluring Hell, nu te zien in Foam, toont Araki naast zijn ingesnoerde Kinbaku-vrouwen vooral intiem en persoonlijk werk.

Kritt voor journalisten