Rianne van Dijck

Rianne van DijckJournalist/eindredacteur

Rianne van Dijck
  • Fotografie
  • Beeldende kunst
  • Achtergrond
  • Eindredactie
  • Fotosalon
  • Contact
  • Over Rianne van Dijck
februari 24, 2015 / NRC Handelsblad / Fiona Weir: la fin du voyage (2012)
Fiona Weir

De kunst zet ons weer op het verkeerde been

Een foto laat natuurlijk niet de werkelijkheid zien. Een residu, van een momentopname van de werkelijkheid, daar mag je misschien op hopen. Verder worden we bedonderd waar we bij staan.

Een foto laat natuurlijk niet de werkelijkheid zien. Een residu, van een momentopname van de werkelijkheid, daar mag je dan misschien nog op hopen. Verder worden we bedonderd waar we bij staan. Keuzes over onderwerp, standpunt, kader, belichting, film en filters en, achteraf in de donkere kamer of de computer, bepalen wat de kijker uiteindelijk te zien krijgt. En het kan maar zo zijn dat dat niet helemaal hetzelfde is als wat de fotograaf voor zijn lens had toen hij afdrukte.
Dat vermoeden rijst als we kijken naar de foto’s van Fiona Weir (1973). In haar veelal desolate foto’s van landschappen en natuur creëert ze een eigen werkelijkheid. Of die schaduwen rondom dat maisveld, dat daar zo groeizaam ligt in het zilverachtige zonlicht (Cropland, 2013), echt zo duister en dreigend waren, is maar de vraag. Ook weten we niet of de trap, in dat donkere bos (Stair Bound, 2013) wel echt leidt naar die mysterieuze duisternis. Schaduwen belemmeren het zicht. Het formaat van de foto’s nodigt uit dichterbij te komen en beter te kijken. Misschien dat dat helpt. Maar zelfs al staan we er met onze neus bovenop, dan nog weten we niet wat zich werkelijk bevindt in de donkere partijen van het beeld. De foto van twee toeristen die bij een oorlogsmonument in Frankrijk even uitpuffen (La fin du voyage, 2012) heeft hetzelfde effect. De schaduwen links en rechts in het beeld zijn onheilspellend. Misschien dat deze mensen voor de zekerheid beter even achterom kunnen kijken, in plaats van dat ze zich verliezen in het weidse uitzicht voor hen.
In de groepstentoonstelling The one less traveled by worden de begrippen landschap en natuur verkend door drie kunstenaars, zo meldt het persbericht. Maar eigenlijk gaat het veel meer over echt en onecht; over de werkelijkheid en wat zij daar van maken.
Wout Berger (1941) laat onder andere de foto’s zien die hij jarenlang maakte vanaf één vaste plek vanuit zijn slaapkamerraam met uitzicht op het IJsselmeer. Vanuit een gefixeerd standpunt zien we elke keer weer diezelfde horizon: in zon, in regen, in mist. Berger legde het onaanraakbare vast: de wind, het licht, de luchtvochtigheid. Wat je ziet is de golf, maar je weet: die kwam er door wind.

Van Jeroen Kuster (1971) zien we zijn zelfverzonnen organismen – met klinkende namen als Welwitschia agassizii 1 of Welwitschia spiralem 1 –in mooie glazen potten, als in een natuurhistorisch museum of een laboratorium. Ze ogen als fossielen, maar wie dichterbij komt ziet dat ze nooit echt hebben bestaan: ze zijn gemaakt van wegwerpmaterialen, van plastic en van schuim, al lijken ze door de kennis die Kusters heeft van de anatomie soms griezelig echt.

 

Fiona Weir, Wout Berger en Jeroen Kuster: The one less traveled by. Tot 28 mei te zien in galerie Zic Zerp, Van Oldenbarneveltstraat 120A, Rotterdam, www.zerp.nl

Lees ook

mei 9, 2018 / NRC / Installatie in The Photographers’ Gallery, Londen (2018)
Batia Suter

Ik geef de beelden een nieuw leven

Deze fotografen creëren foto’s zonder camera. Ze werken met gevonden beelden, oude chemische procédés of voorwerpen uit de natuur. Batia Suter recyclet beelden.

september 14, 2018 / NRC / Geert van Kesteren, still uit The Believers. Bezoekers van het optreden van Netta Barzilai, de winnaar van het Eurovisiesongfestival 2018, op de Tel Aviv Gay Pride
Geert van Kesteren

De almacht van de big data

Overgave aan God of aan algoritmes, in wezen maakt het niet veel uit, wil Geert van Kesteren laten zien in zijn video-installatie The Believers, te zien tijdens Bredaphoto deze maand.

mei 22, 2016 / NRC / Alphonse Bertillon, moord op M. Canon, boulevard de Clichy, hoofdbureau van de politie Parijs, afdelingforensische identificatie. ������© Archives de la Pr������©fecture de police de Paris.
Crime Scenes | Honderd jaar foto als bewijs

Een foto kan niet liegen. Toch?

Fotografie wordt al sinds haar uitvinding ingezet als bewijs bij rechtszaken. In Rotterdam is daar nu een tentoonstelling aan gewijd. Van 19-eeuwse crime scenes tot  de schedel van Joseph Mengele tot drone-aanvallen in Pakistan.

november 6, 2017 / NRC / Jan Banning, Party militant Laura Vari in the Partito Rifondazione Comunista (PRC) office in San Teodoro in Genoa, Italy.
Jan Banning

De gammele huiskamers van het communisme

Precies honderd jaar na de Russische Revolutie publiceert fotograaf Jan Banning de resultaten van zijn zoektocht naar de overblijfselen van het communisme. In Red Utopia zien we partijleden die vanuit krakkemikkige kantoortjes hun best doen een ideologie levend te houden.

Kritt voor journalisten