Rianne van Dijck

Rianne van DijckJournalist/eindredacteur

Rianne van Dijck
  • Fotografie
  • Beeldende kunst
  • Achtergrond
  • Eindredactie
  • Fotosalon
  • Contact
  • Over Rianne van Dijck
februari 26, 2015 / Het Financieele Daglbad / foto Unseen (2012)
Fotobeurs Unseen

Veel bekijks

Flink aantal bezoekers, gerenommeerde buitenlandse gasten, goede verkoopcijfers. De eerste fotobeurs Unseen was een succes.

Als de spreekwoordelijke zoete broodjes gingen de foto’s van de Japanse fotograaf Masao Yamamoto over de toonbank van galerie Gabriël Rolt, die afgelopen weekend deelnam aan de eerste Amsterdamse fotobeurs Unseen. Gabriël Rolt overweegt nu om volgend jaarin april deel te nemen aan Paris Photo Los Angeles, de Franse beurs die in 2013 dus ook een Amerikaanse editie zal hebben. Hij werd daarvoor persoonlijk uitgenodigd door Julien Frydman, directeur van Paris Photo. Frydman was niet de enige buitenlander op de beurs; de Italiaan Fabio Castelli, kunstverzamelaar en initiatiefnemer van de Milan Image Art Fair, werd gespot, en Martin Margulies, de beroemde fotoverzamelaar uit Miami, die dit weekend in Nederland was omdat er in Kade in Amersfoort een expositie werd geopend met werk uit zijn fotocollectie. 

 

De eerste editie van de Unseen Photo Fair, vorige week in de Amsterdamse Westergasfabriek, was groots opgezet, mede dankzij een flinke subsidie van het nieuwe Blockbusterfonds.
Er werd gekozen voor nieuw werk van vooral jong talent, naast dat van een aantal gevestigde namen. Opvallend was het aantal fotografen dat met technieken werkt die nauwelijks nog op fotografie lijken. Van de Nederlandse Katja Mater bijvoorbeeld hing er een serie van drie unica, Parallel Plains 06, 2012, die eerder
abstracte schilderijen dan foto’s waren. Galerie Martin van Zomeren verkocht de serie voor € 6.500. The Photographer’s Gallery uit Londen verkocht veertien met vilt, verf of papier bewerkte unica
van de Britse Julie Cockburn, variërend in prijs van € 600 tot €2.200.
Doel van de beurs was vooral het bereiken van de jonge, beginnende fotografieverzamelaar met een niet al te ruim budget. Daarom was er speciaal voor deze doelgtroep Unseen Collection ingericht, met alleen maar werk en onder de €1000. Ook op de rest van de beurs waren de prijzen redelijkbetaalbaar  – met een aantal
uitschieters: Aando Fine Artuit Berlijn verkocht een werk van de Koreaanse fotograaf Bae Bien-U voor € 60.000. Michael Hoppen Gallery uit Londen verkocht Bunker Hill & Eye, 2012 van Alex Prager (winnaar van de Paul Huf-Award 2012) voor €20.000.Galerie Ron Mandos trok veel bekijks met het werk van de jonge Levi van Veluw. Origin of the Beginning 4.1 (Family) werd verkocht voor €12.000. Galerie Diana Stigter verkocht de gehele oplage van werken van Elspeth Diederix. Prijzen: tussen de € 2 000 en € 10.000. 

 

De beurs trokr uim 22.000 bezoekers. Ter vergelijking: Art Amsterdam (dat ook dit weekend gehouden zou worden maar werd afgelast) trok de laatste jaren gemiddeld circa 15.000 bezoekers. De KunstRAI haalde dit jaar 12.000 bezoekers. De organisatoren, Foam, Vandejong en Platform A, laten weten te streven naar een tweede Unseen in 2013.

Nu het Stedelijk Museum weer open is zullen de internationale bezoekers, en ook kopers, weer in groteren getale in Amsterdam
verschijnen. Daar was iedereen op de beurs hoopvol over, zeker nu er in een aantal buitenlandse kranten lovende recensies verschenen. Galeriehouder Wim van Krimpen: ‘Met een
mix van twintig Nederlandse en dertig buitenlandse galeries is het een beurs met een zeer internationale uitstraling. Daar zullen we ook de komende tijd zeker profijt van hebben.’ Ron Mandos: ‘Je kunt stellen dat Unseen zich kan meten met een beurs als Paris Photo.Natuurlijk niet qua grootte, maar de liefde en passie voor
de fotografie, die overal merkbaar is, is door de organisatoren geweldig neergezet.’

Lees ook

maart 1, 2015 / NRC Handelsblad / Charlotte Dumas: Arlington National Cemetery 2012
Charlotte Dumas

De droefheid van slapende paarden

‘Zo’n liggend paard, dat ook nog eens slaapt. Dat is de overtreffende trap van kwetsbaarheid.’ Charlotte Dumas over de paarden van het Arlington National Cemetry in Washington.

mei 16, 2021 / NRC / Mirsad (links) in zijn volkstuin in Leeuwarden, met zijn broer Izet. Foto ton Groot Haar
Ton Groot Haar

Het verhaal van drie Bosnische broers, waarvan er een werd vermoord

Fotograaf Ton Groot Haar vertelt met het boek ‘Mirsad, Ismet, Izet’ het verhaal van drie Bosnische broers en hoe oorlog, verlies en dood hun levens tekenden. „Maar bovenal is het een verhaal over veerkracht.”

maart 11, 2015 / Het Financieele dagblad / Henk Jonker: 'Scheveningen' (1961)

Niets aan de hand

Drie fototentoonstellingen kijken terug op de jaren ’40, ’50 en ’60. Nostalgie overheerst, scherpe randjes zijn er nauwelijks.

februari 24, 2015 / NRC Handelsblad / Robbert Adams: Longmont (1979)
Robert Adams

Er is schaduw en er is zonlicht

De Amerikaanse fotograaf Robert Adams legt het landschap al vijftig
jaar vast als een verzekeringsagent: objectief en verstild.

Kritt voor journalisten