Rianne van Dijck

Rianne van DijckJournalist/eindredacteur

Rianne van Dijck
  • Fotografie
  • Beeldende kunst
  • Achtergrond
  • Eindredactie
  • Fotosalon
  • Contact
  • Over Rianne van Dijck
maart 5, 2015 / Het Financieele Dagblad / Christopher Bucklow: Anima 7, 2009
Christopher Bucklow

Zelf de zon zijn

Fotogalerie Vassie is terug in Nederland na een verblijf van vier jaar in de Verenigde Staten. Ze presenteert onder andere de lucide portretten van Christopher Bucklow.

 

Soms is er van een foto echt maar één exemplaar. Dan zijn er geen negatieven die nog ergens in een la liggen en waar extra afdrukken van kunnen worden bijgemaakt. Dan is er geen digitaal bestand dat tot in het oneindige naar de printer kan worden gestuurd. Dan is er slechts één, uniek object – net als bij een schilderij, of een beeldhouwwerk – zoals bij de foto’s van de Britse kunstenaar Christopher Bucklow (Manchester, 1957).

De foto 1.51pm 27th july 2001 is afkomstig uit de serie Guest: een serie levensgrote portretten waarbij het lijkt alsof de modellen – vrienden en bekenden van Bucklow – zelf de zon zijn. Stralende aanwezigen; bronnen van licht, omgeven door iets wat bijna een halo lijkt.

 

De beelden zijn gemaakt volgens een proces dat erg lijkt op de pinhole fotografie, zoals die werd ontwikkeld tegen het eind van de 19de eeuw. Bucklow begint met het maken van een tekening van het silhouet op een groot vel aluminiumfolie.

Daar worden vervolgens duizenden gaatjes in geprikt binnen de omtrek van de vorm. De folie wordt op fotografisch papier gelegd en het licht dat door de gaatjes schijnt, bepaalt het uiteindelijke beeld. Nooit meer hetzelfde bij een tweede poging, omdat immers de intensiteit van het zonlicht, het tijdstip en de blootstelling aan het licht nooit weer gelijk zullen zijn. Het levert beeldschone, bijna etherische, lucide portretten op.

 

In Gallery Vassie is ook eerder werk van Bucklow te zien. De in de jaren ’90 gemaakte serie The Beauty of the World toont lichtbeelden van een soort hemellichamen. De vormen en patronen werden volgens hetzelfde fotografische proces gemaakt als de Guest-serie.

 

Het werk van Bucklow is onder meer opgenomen in de collecties van het Metropolitan Museum of Art in New York, het Victoria & Albert Museum in Londen (waar hij jarenlang curator was voordat hij kunst ging maken), het Museum of Fine Arts in Boston en het SFMoma in San Francisco.

 

Tot eind juni is zijn werk te zien in een verzameltentoonstelling waarin de fotogalerie Gallery Vassie zich opnieuw, na een verblijf van vier jaar in de Verenigde Staten, presenteert. Met verder foto’s van onder anderen Lee Miller, Jacques Henri Lartigue en Sian Bonnell.

 

Christopher Bucklow Gallery Vassie, Langestraat 47, Amsterdam. Info: galleryvassie.com. De galerie is uitsluitend te bezoeken op afspraak. Bucklows werk kost euro 2550 tot euro 7000.

Lees ook

februari 24, 2015 / NRC Handelsblad / Robbert Adams: Longmont (1979)
Robert Adams

Er is schaduw en er is zonlicht

De Amerikaanse fotograaf Robert Adams legt het landschap al vijftig
jaar vast als een verzekeringsagent: objectief en verstild.

maart 11, 2015 / Het Financieele Dagblad / Jacob Merkelbach: Naaktstudie (ca. 1920) Ontwikkelgelatinezilverdruk
Picturalisme

In atmosferisch licht

Eind 19de eeuw vindt een groep Nederlandse fotografen dat ze zich, net als schilders en schrijvers, moeten bezighouden met schoonheid en het uitdrukken van de persoonlijke gevoelens.

maart 5, 2015 / Het Financieele Dagblad / Anton Corbijn: Anthony Kiedis West Palm Beach 2003
Anton Corbijn

Corbijn, de gefrustreerde schilder

Fotograaf Anton Corbijn zwom met Robert de Niro, liep hand in hand met Joni Mitchell en is bevriend met Bono en Tom Waits. ‘Maar het liefst was ik schilder geweest.’

november 20, 2019 / NRC / Foto Jocelyne Moreau
Necrologie Theo Niekus (1956-2019)

Meester van het menselijk gehannes

 Straatfotograaf Theo Niekus (1956-2019) legde de mens graag vast op onverwachte momenten.

Kritt voor journalisten