‘Een kat kan niet koken en ze ruimt niets op, maar waarom zou ze? Ze is je vrouw niet, ze is je maîtresse,’ schreef Midas Dekkers. In de tentoonstelling Kattenliefde. Negen levens in de kunst in de Rotterdamse Kunsthal is te zien hoe de kat sinds halverwege de negentiende eeuw door kunstenaars is afgebeeld.
‘Een kat kan niet koken en ze ruimt niets op, maar waarom zou ze? Ze is je vrouw niet, ze is je maîtresse.’ Bioloog en publicist Midas Dekkers schreef ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Amsterdamse Kattenkabinet in 2015 een essay waarin hij het wezen van de kat probeerde te doorgronden: ‘De poes, ongeacht de anatomische sekse, staat symbool voor al wat vrouwelijk is. Een verleidster. Is elke hond een padvinder, tuk op een goede daad, een poes is een femme fatale.’
Een kat kan niet koken en ze ruimt niets op, maar waarom zou ze? Ze is je vrouw niet, ze is je maîtresse
Kunstenaars en schrijvers zijn dol op katten. Charles Bukowski en Ernest Hemingway waren notoire kattenliefhebbers, net als Andy Warhol, die er 25 had, allemaal Sam genaamd. Hij maakte er in 1954 een boekje over: 25 Cats Name Sam and One Old Blue Pussy (met expres een taalfout in de titel, Warhol hield van imperfectie). Misschien heeft deze kattenliefde wel iets te maken met het weerbarstige, eigenwijze en onafhankelijke karakter van de kat, waarin de kunstenaar wellicht zichzelf herkent?
Misschien heeft de kattenliefde van kunstenaars wel iets te maken met het weerbarstige, eigenwijze en onafhankelijke karakter van de kat, waarin hij zichzelf herkent?
De Kunsthal opent dit najaar een tentoonstelling waarin de aantrekkingskracht van kat op de mens centraal staat. Met circa zestig kunstwerken, van onder anderen Karel Appel, Pablo Picasso en Walasse Ting. En met een prachtige selectie kattenaffiches, zoals die eind negentiende eeuw door kunstenaars als Steinlen, Toulouse-Lautrec en Edward Penfield, de Amerikaanse art-director van Harper’s, werden gemaakt. Een goed voorbeeld is het affiche voor de reisgids About Paris, waarin Penfield hét symbool van het bruisende Montmartre verwerkte: de befaamde Moulin Rouge, met aan weerszijden twee trotse zwarte katten, die natuurlijk weer verwijzen naar het beroemde theater (Le Chat Noir) waar de artiesten van Parijs graag samenkwamen.
Kunsthal
Kattenliefde. Negen levens in de kunst
t/m 14 januari 2018