Deze fotografen creëren foto’s zonder camera. Ze werken met gevonden beelden, oude chemische procédés of voorwerpen uit de natuur. Batia Suter recyclet beelden.
‘Ik wil die beelden wakker schudden. Ze liggen in al hun pracht te verstoffen in oude boeken. Ik verstoor hun rust. Door ze te isoleren en samen te voegen met andere beelden geef ik ze een nieuw leven.”
De Nederlands/Zwitserse kunstenaar Batia Suter (50) scant afbeeldingen uit oude encyclopedieën, kookboeken, boeken en tijdschriften over kunst en wetenschap. Die stopt ze in mapjes op haar computer met titels als explosies, water, ronde dingen, portretten, heelal. Daarna begint in Photoshop een intuïtief proces van combineren, associëren en mixen. In 2007 verscheen Parallel Encyclopedia, dat werd uitgeroepen tot Best Verzorgde Boek. Met Parallel Encyclopedia #2 (2017) is ze genomineerd voor de Deutsche Börse Photography Prize, die op 17 mei in Londen wordt uitgereikt.
„Omdat ze uit drukwerk komen, zijn de beelden gerasterd en hebben ze een sterke structuur. En het gaat om oude boeken, dus vaak zijn de foto’s gehavend, onscherp, zitten er krassen op. Dat imperfecte zijn we niet meer gewend. Alles is nu vlijmscherp en fullcolour, foto’s worden perfect afgedrukt, liefst op enorme formaten. Bij mij worden juist die vaagheid en de misfits gekoesterd.”
Suter onderzoekt wat die nieuwe combinaties doen met onze verbeelding, maar ook hoe ze onze herinnering aanspreken: „Onbewust herkennen we dit soort beelden, maar omdat we ze in een andere omgeving zien, kunnen we ze lastig plaatsen. Aan de ene kant zijn ze daardoor inspirerend om naar te kijken, aan de andere kant begrijpen we niet meteen wat we zien. Dat prikkelt onze hersenen. We gaan scherper kijken.”
Werk van Batia Suter is t/m 3 juni i te zien in The Photographers Gallery in Londen en van 24 mei t/m 26 augustus in een solo-expositie in Le Bal, Parijs