In 2021 en 2022 doe ik vooral veel eindredactie voor het Magazine van NRC en het katern Leven van de weekendkrant van NRC - deze cover van zaterdag 9 april maakten we bij een special over tuinen, die ik voor Leven samenstelde.
0
In 2021 en 2022 doe ik vooral veel eindredactie voor het Magazine van NRC en het katern Leven van de weekendkrant van NRC - deze cover van zaterdag 9 april maakten we bij een special over tuinen, die ik voor Leven samenstelde.
0
Alain Passard is de chef-kok van het Parijse driesterrenrestaurant L’Arpège. Hij danst met prei en praat met een wortel, en is een kok die kookt met zijn ogen en oren. Het ‘zingen van het vuur’ vindt hij ‘net zo mooi als jazz.’
Passard is de gastredacteur van deze DeLuxe. Hij neemt de lezer mee naar zijn moestuin in de Sarthe, deelt zijn passie voor vintage design en stelde voor dit jaar het kerstmenu samen.
Het KattenKabinet in Amsterdam is uniek – het is het enige museum ter wereld dat geheel en al aan katten is gewijd. In oktober 2015 verscheen ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van dit kattenmuseum een bijzonder jubileumnummer. Met een fotoserie van Johannes Schwartz, een kort verhaal van Annelies Verbeke, een interview met Bob Meijer door Arjan Visser en een essay van Midas Dekkers: ‘De mens mag zich dan met de andere apen tot Primaat hebben uitgeroepen, het Opperwezen weet dat er maar één opperdier kan zijn en dat is de poes.’
Terwijl in de designwereld duurzaamheid is uitgegroeid tot de nieuwe norm, neemt het aantal goederen dat we wereldwijd produceren toe. Veel ontwerpers zijn al ‘groen’ maar ze zouden een stap verder moeten gaan en oplossingen moeten bedenken voor wereldproblemen.
Dit standpunt van Dezeen-baas Marcus Fairs en meer in het designnummer van Het Blad, het maandelijkse magazine van NRC (waarvoor ik de eindredactie deed).
Adriaan van Dis stelde voor NRC een Deluxe samen waarin hij de vanzelfsprekendheid waarmee er in Nederland vanuit wordt gegaan dat de hele wereld wit denkt en wit oordeelt, ter discussie stelt.
Met aandacht voor Braziliaanse kunstenaars, de Indonesische schrijver Andrea Hirata en design uit China.
Ik deed de eindredactie.