Voor zijn project Playground trok James Mollison (Kenia 1973, opgegroeid in Engeland) naar speelplaatsen over de hele wereld om er kinderen te fotograferen. Hij maakte er prachtige, kleurrijke foto’s die ondanks een enorme verscheidenheid laten zien dat scholen over de hele wereld eigenlijk hetzelfde zijn; als de plek waar kinderen los van hun ouders de regels van het sociale spel leren.
In Noorwegen worden leerlingen tijdens de pauze altijd naar buiten gestuurd, ook al vriest het dat het kraakt. Op een chique school in Japan hebben ze een speelplaats met een elektronisch dak waar een rustgevend muziekje uitkomt als het dichtschuift. En in Amerika zijn er scholen waar het kinderen uit veiligheidsoverwegingen wordt verboden een radslag of een handstand te maken; een regel waar overigens niemand zich aan houdt.
Voor zijn recente project Playground trok James Mollison (Kenia 1973, opgegroeid in Engeland) naar speelplaatsen over de hele wereld om er kinderen te fotograferen. Een „bureaucratische nachtmerrie”, vertelt hij auteur Jon Ronson, die het voorwoord schreef. De meeste scholen zeiden nee, en een Britse school liet een bewaker meelopen om hem in de gaten te houden – wat de kinderen er niet van weerhield baldadig aan zijn statief te trekken en hem een viezerik te noemen.
Mollison kwam op elitaire kostscholen die kinderen voorbereiden op vervolgopleidingen als Oxford en Cambridge en op scholen die eerder de functie van dagopvang leken te hebben dan dat kinderen er ook echt iets leerden. Plekken waar kinderen een jaarlijkse schoolbijdrage van bijna 30.000 euro betaalden en gratis scholen met een subsidie voor de lunch. Er waren scholen met meer dan duizend leerlingen, andere hadden er nog geen dertig. Ze waren gevestigd in een overvolle stad of op het desolate platteland. Mollison maakte er prachtige, kleurrijke foto’s die ondanks een enorme verscheidenheid laten zien dat scholen over de hele wereld eigenlijk hetzelfde zijn; als de plek waar kinderen los van hun ouders de regels van het sociale spel leren; waar ze spelen, klooien, vrienden maken en weer kwijtraken, waar ze sporten, pesten en ruzie maken – de jongens meestal ruiger en fysieker dan de meisjes.
Grappig detail: naast elke foto in het boek staat een getekend poppetje; het is een vermakelijk spel om het getekende kind terug te vinden tussen de honderden kinderen in die oneindige rijen van de He Huang Yu Xiang Middle School in China. Of in de krioelende meute van de Manera Primary School in Kenia, waar de leerlingen ‘urr-up’ spelen, een spelletje waarbij een meisje door gillende vriendinnen zo hoog mogelijk de lucht ingegooid wordt. Waarna de kinderen in lachen uitbarsten als haar rok omhoog wappert en haar onderbroek te zien is.
James Mollison, Playground, Aperture Foundation, € 40,99.
Een selectie uit Playground is van 16 mei t/m 27 juni te zien in de Flatland Gallery, Lijnbaansgracht 312-314, A’dam, flatlandgallery.com